Kontakt

SIGMA SOFT spol. s r.o.
Jana Sigmunda 313
783 49 Lutín
Česká republika

tel: +420 585 65 2901
e-mail: info(zavinac)sigmasoft.cz

Zapsána Krajským soudem v Ostravě
oddíl C, vložka 5365.

Technické oddělení - Wi-Fi Internet

FAQ

 

Vzhledem ke stále se množícím dotazům stejného nebo podobného ražení jsme se rozhodli nejčastější zveřejnit. Nemusíte se teď ptát na ty nejčastější, protože veškeré tyto otázky i odpovědi najdete zde.




V čem je výhoda bezdrátového připojení oproti vytáčenému připojení modemem popř. ADSL?
V případě našeho bezdrátového připojení jste připojeni k Internetu trvale, bez jakéhokoliv časového omezení a bez omezení množství přenesených dat a platíte jen stále stejný paušální poplatek ať jste na Internetu hodinu denně či 24 hodin.
Proti různým ADSL připojením má naše služba lepší agregaci (standardně 1:3 - ADSL mají agregaci až 1:50) a také není asynchonní (má stejný download i upload - na přání) a nemáme žádné FUP (Fair User Policy). Klidně si prověřte agregace, FUP i různé poměry dowload/upload např. zde, Fair User Policy je vysvětlena např. zde.

 

Jakou rychlostí mohu být připojen do Internetu?
Pro domácnosti, které připojení používají hlavně na prohlížení stránek, poštu apod. už skoro ani nedostačuje připojují o rychlosti 64-128kbps, které dosahuje ISDN linka (běžný modem má 48-56kbps). Základní rychlost 128kbps nabízíme zdarma (tarif HomeFree) a může samozřejmě některým uživatelům dostačovat.

Naše připojení ale není omezováno touto rychlostí, ale plná konektivita je přerozdělována s jistou agregací (běžně 1:3) mezi uživatele. Vzhledem k zatížení naší optické přípojky standardně k agregaci prakticky nedochází. Naše kapacita linky je dostačující pro 1000-2000 uživatelů, což máme odzkoušeno.
Na přání zákazníků (i potenciálních) jsme zavedli nové levnější a jednodušší tarify, ale můžeme nabídnou i tarify bez agregace - zde je pak rychlost opravdu dána zvoleným tarifem a s nikým se nebudete o svou rychlost dělit..
Btw.: naše konektivita je až k nám do serverovny dovedena pomocí firmy GTS Novera a.s. po dvacetičtyřvláknovém optickém kabelu (což je nejlepší způsob připojení jaký existuje). Současná technologická kapacita tohoto optického spoje je 24Gbps (gigabitů), takže další navyšování rychlosti internetu je v budoucnu opravdu bezproblémové.

 

Musím používat proxy server?
Ne náš proxy server nemusíte používat, ale jeho použití doporučujeme. Je vhodné ho používat ve všech aplikacích, které to umožňují. Server Proxy značně urychluje zejména přístup k Webových stránkách ukládáním jejich kopií na serveru místní sítě. Odtud je tento "cachovaný" obsah poskytován teprve uživatelům, což je mnohem rychlejší než přímé stahování stránek z WebServerů. Načítání webových stánek a další služby a aplikace se tímto opravdu hodně urychlí.
Používáním proxy serveru sobě i dalším uživatelům naší sítě značně urychlujete načítání stránek a přistup k často používanému obsahu a zabezpečujete se i proti Vaší identifikací ze strany navštěvovaného serveru (bezpečností aspekt).

Co je pro proxy server odborněji se dozvíte např. zde.

 

Je možné v síti WFSSnet používat internetovou telefonii?
Ano - klidně používejte tzv. internetovou telefonii (VoIP - Voice over Internet Protokol). Získáte tím normální PC2PC telefonii po celém světě zadarmo!! (kromě našeho poplatku za internet) Telefonování je omezeno jen voláním z počítače na počítač (tzn. že musíme mít zvukovou kartu, reproduktory - doporučujeme sluchátka, a mikrofon - v ideálním případě headset). Umožněny jsou i konferenční hovory a instant messaging - vše zdarma!
Pokud Vás tohle zajímá a chcete to vyzkoušet, vše najdete na www.skype.com. Můžete tímto ušetřit i tisíce měsíčně (a naše cena za připojení je v podstatě hned zaplacená).
Funkční je také samozřejmě i klasická VoIP telefonie na bázi SIP protokolu, pomocí které můžete telefonovat i na pevné a mobilní čísla po celém světě za velmi zajímavé ceny (již ne vždy zdarma ale). Klidně používejte naši VoIP telefonii! /připravuje se/ - ušetříte ještě víc! :))

 

Jaké budu mít výhody, když si pořídím tzv. veřejnou IP adresu?
Z veřejné IP adresy plyne spousta výhod, ale i mnoho nebezpečí! O tom ale už moc uživatelé nevědí.. :)

Mezi "výhody" patří:

  • např. pro hráče: možnost zřízení veřejného herního serveru
  • např. pro stahovače: lepší funkce některých P2P klientů
  • pro práci: možnost vzdáleného přístupu k domácímu systému, VPN, VNC, RD, atd.
Mezi "nevýhody" patří:

  • dostupnost domácího PC nebo celé LAN odkudkoliv ze světa a tím možnost napadení nebo zneužití PC nebo sítě viry, hackery, apod.
  • nutnost vlastního dobrého firewallu a IDS pro PC nebo celou domácí síť, vč.patřičných vědomostí a správy, což je lehce nevhodné pro běžného domácího a problému neznalého uživatele

 

Připojujete i komerční subjekty, tedy firmy?
Připojení je určeno primárně pro domácí připojení, ale rozhodli jsem se poskytovat připojení i firmám. Pro tyto doporučujeme (zrovna tak jako pro náročné uživatele /hráče, stahovače, apod/) použít neagregované připojení, tj.tarify Business. Tyto jsou skryty za vlastním firewallem/routerem, mají lepší agregaci (1:1) a jejich dostupnost a funkčnost je monitorována 24hodin denně. Vždy víme o závadách mnohem dříve než je uživatel prakticky zjistí. Tyto se pak začínají i ihned a přednostně řešit.

 

Můžu na stahování používat tzv. "Download Accelerátory"?
Mezi tzv. "Download Akcelerátory" patří např. GetRight, FlashGet, Download Accelerator, a další. Tyto programy dokáží při defaultním nastavení dokonale a kompletně zatížit připojení k internetu a to tak, že se odpojí i ICQ (všem uživatelům sítě v rámci agregace - i Vám), nemusí doručování elektronické pošty ani žádné další služby. Perfektně funguje jen tohle stahování. A to není nejlépe. :))
Správným nastavením těchto programů lze ale docílit funkčnosti stahování i neomezit přístup ostatním. Musíte zejména: nastavit proxy server, nastavit nerozdělování souborů po částech a nějak rozumně omezit rychlost celkového stahování. Při tomhle nastavení (prostě když nebude přetížená Vaše linka) nám používání těchto programů nevadí.
Pokud ovšem použijete základní (většinou defaultní) nebo jiné nevhodné nastavení a zatížíte linku tak, že nebude použitelná pro ostatní uživatele a služby, budete upozorněni a pokud nebude možná domluva, může Vám omezena rychlost globálně, popř. i dočasně pozastavena naše služba z důvodů blokování ostatních uživatelů a služeb (z Vaší strany by se jednalo o jistou obdobu odepření služby, kterou používají hackeři např.).

Neplatí pro tarify Business!

 

Jsem připojen do bezdrátové sítě WFSSnet. Mohu poskytnout připojení třetí osobě (sousedovi atp.) ?
Na tuto otázku jsou kupodivu dvě možné odpovědi: ano i ne.
Pokud třetí osoba uzavře s námi smlouvu a bude platit standardní měsíční poplatek, tak to je možné. Pak jde fakticky o to, že sdílíte jedno koncové zařízení pro připojení do bezdrátové sítě. Toto je vhodné třeba v panelových domech, kde se domluví mezi sebou více účastníků, zakoupí jedno koncové zařízení na které se prostřednictvím switche a klasických UTP rozvodů připojí všichni zájemci. Důležité je, aby byla zachována transparentnost celého spoje od našeho hlavního uzlu až k počítači koncového uživatele, jinak by tento uživatel nemohl využívat 100% všechny možnosti připojení.

Pokud by se ale třetí osoby připojily přes Vás bez toho, aby platily měsíční poplatek, pak se jedná o jednoznačné porušení smlouvy, které má za následek Vaše odpojení od bezdrátové sítě. Navíc takové jednání poškozuje nejen nás, ale hlavně a v první řadě Vás, platící účastníky, protože snižuje množství finančních prostředků, ze kterých se hradí konektivita do Internetu, výstavba a provoz bezdrátové sítě, apod.

 

Mám doma dva počítače, mohu mít připojené oba dva a neporušuji tím smlouvu?
V tomto případě se nejedná o porušení smlouvy. Můžete mít připojené všechny počítače, které máte doma, samozřejmě Vaše další počítače musí být umístěny až za tím jedním oficiálně připojeným počítačem či routerem a nesmí být součástí sítě WFSSnet (použijte NAT - případně zařídíme, nainstalujeme a zprovozníme).

 

Budu připojen do Vaší sítě, jak můžu zabezpečit svůj počítač?
Ano, tím, že se připojíte do sítě, berete na sebe i velkou odpovědnost. Váš počítač by tedy měl mít odpovídající programové vybavení, jako např.:

  • antivirový program - nastavenou aktualizaci z Internetu aspoň jednou za den - doporučujeme Avast Home (pro domácí a nekomerční použití je zdarma) nebo NOD32 (placený, ale podle nás asi nejlepší)
  • firewall - zabezpečení počítače proti průnikům hackerů, virů, trojských koní či červů do Vašeho počítače. Některé operační systémy jako např. Windows XP a novější již firewall obsahují. Jsou i volně ke stažení na Internetu, doporučit můžeme např. produkty firem Sunbelt nebo Comodo. (pro domácí nekomerční použití zdarma). Mnoho zabezpečení obsahuje i ServicePack2 pro WindowsXP od firmy Microsoft nebo Windows Vista. Jen si povolte ICMP pakety, aby jsme mohli monitorovat síť.
  • udržujte si aktualizovaný webový prohlížeč (Internet Explorer) a poštovní klientský program (MS Outlook, Outlook Express, ...), popř. použijte nějaké alternativní programy (FireFox, Opera, ...), ale ty také aktualizujte! :)
  • v případě zjištění nákazy či napadení svého počítače okamžitě učiňte potřebná opatření k nápravě, pokud problém nejste schopni odstranit sami, odpojte se od sítě a kontaktujte někoho, kdo Vám s odstraněním problému pomůže (klidně i nás).
  • v případě, že bude Váš počítač zdrojem nákazy či útoku na jiné počítače v síti, budete odpojeni od sítě, dokud problém neodstraníte. Pokud budete zdrojem útoků opakovaně či úmyslně, můžete být ze sítě odpojeni trvale.
  • Poslední a nejúčinnější pravidlo: navštěvujte jen důvěryhodné servery na internetu! Pokud budete prohlížet nebezpečné weby (mnohé weby s warezem, cracky, erotikou apod.), nákaze nemusí zabránit sebelepší zabezpečení Vašeho počítač, protože zde již selhává "lidský faktor". To je jen naše doporučení, ale je ověřené mnohaletou praxí. ;)

 

Bylo mi od Vás řečeno, že WFSSnet je zabezpečený proti virům a spamu firewallem – přesto jsem si po několika hodinách připojení zaviroval počítač! Jak je to možné?
Nejspíš jste nás špatně pochopil, protože naše síť je chráněná centrálním firewallem (což je ochrana sítě proti nepovoleným aplikacím, službám, průnikům, atd.) a náš e-mailový server má antivirovou a antispamovou ochranu. Tzn. že všechny e-maily odesíláné přes náš SMTP server a všechny e-maily přijaté z našeho serveru (IMAP, POP3) jsou kontrolovány a prověřeny antivirovým systémem.
Tato antivirová ochrana zatím není a takto ani principielně nemůže být aplikována na maily přijímané z jiných poštovních serverů (seznam, atlas, volny, centrum, ...) a na běžný HTTP a FTP provoz.
Proto opravdu každému doporučujeme vhodný antivirový systém a další zabezpečení (viz. předchozí otázka).

 

Musím si zakoupit klientské zařízení pro připojení do bezdrátové sítě od Vás nebo ne?
Připojujeme do WFSSnetu standardně každého našeho uživatele vyzkoušeným zařízením v rámci zřizovací poplatku, ale pokud si chcete zařízení koupit a nainstalovat sami, tak si ho můžete koupit kde chcete, my Vám jen ho můžeme doporučit, a po Vámi provedené instalaci jej zkontrolujeme a nastavíme. Pokud si ale zakoupíte sami své zařízení a zjistíte, že je vzájemně nekompatibilní s našimi, nechtějte po nás nápravu (kromě nové instalace od nás za běžný zřizovací poplatek) ani nějaké reklamace nefunkčnosti takovéto větve sítě WFSSnet.

 

Mohu v síti WFSSnet provozovat server (webserver, mailserver, FTP atp.) ?
Ano, samozřejmě, ale měli by jste si objednat i veřejnou IP adresu v Internetu.
Také nedoporučujeme připojovat server až za klientský adaptér (přímo u Vás), ale spíš přímo na naši páteřní síť (do serverovny), kde bude garantována 100%-ní dostupnost a spolehlivost přímo na optické síti Sigma Softu.

 

Prostřednictvím jakého poskytovatele je síť připojena do Internetu?
Síť je připojena do Internetu prostřednictvím společnosti GTS Novera a.s. a to rychlostí 500Mbps Layer 2 okruhem (až k nám do serverovny optika). Přípojka je dostatečně dimenzována, aby bylo možné jednoduchým způsobem postupně rychlost připojení navýšit (až do 1Gbps po jednom FO vlákně) tak, jak se budou připojovat další a další uživatelé.



V případě jakéhokoliv dalšího dotazu nás kontaktujte na e-mailu wfssnet@sigmasoft.cz a my Vám odpovíme a popř. zde dotaz i s odpovědí zveřejníme.

Zaujali jsme Vás?

 
Vyplňte jednoduchý formulář a my se Vám rádi ozveme.